30 sierpnia 2012 r. Jury wybierze najlepsze prace 7. Międzynarodowego Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej "Z krosna do Krosna" 2012. Premierowy wernisaż połączony z wręczeniem nagród odbędzie się dzień później, w salach krośnieńskiego BWA.
Jaki charakter ma tegoroczna edycja konkursu? Czy tradycyjne tkanie zostało zdominowane przez tendencje sztuki współczesnej? Premierowa wystawa krośnieńskiego biennale zawiera nie tylko odpowiedź na postawione pytania ale jest przede wszystkim przekazem artystycznym, który potrafi uwrażliwić wszystkie zmysły odbiorcy.
Dwa lata temu - w listopadzie 2010 r., Muzeum Rzemiosła w Krośnie zorganizowało konferencję: "Tradycje tkackie pogranicza polsko-słowackiego", która była jednym z elementów projektu realizowanego w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska - Republika Słowacka 2007-2013. Dzięki temu grantowi udało się nam nie tylko zorganizować 6. edycję biennale lnu, rozpropagować ideę naszej imprezy na Słowacji, zaprezentować wystawę w słowackich galeriach sztuki, ale także nawiązać kontakty pozwalające na porównanie rzemieślniczej i przemysłowej produkcji lniarskiej pogranicza. W materiałach, które opublikowane zostały na początku 2011 roku, zabrakło jednak opracowań dotyczących współczesnej tkaniny artystycznej tworzonej na Słowacji.
Mimo kontaktów nawiązywanych podczas wernisaży, dyskusji i wręcz sporów dotyczących przyszłości tej dziedziny artystycznej wypowiedzi z przykrością konstatuję, że nie udało się nam zachęcić do udziału w tegorocznej edycji większej liczby artystów słowackich. Do 7. Międzynarodowego Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej "Z krosna do Krosna" zgłosiło się 77 artystów z państw: Czechy, Japonia, Litwa, Polska, Słowacja, Turcja, Ukraina. Najliczniejszą grupę stanowią artyści z Polski, drugą w kolejności - po kilku latach ascetycznego uczestnictwa - twórcy ukraińscy, dalej - z Litwy, Japonii, Turcji, Czech, Słowacji.
Zdecydowana większość prac nadesłanych do Krosna to dzieła tkackie, w których sama rzemieślnicza biegłość tkania staje się głównym elementem artystycznej wypowiedzi. Prace tworzone są "starymi" technikami: gobelin, splot płócienny, żakard, koronka szydełkowa i tymi określanymi jako technika własna. Prezentowane są tkaniny przestrzenne, fakturowe, ażur, relief. Artyści nie stronią również od kompozycji z tkanin i włókna, kreując dzieła za pomocą aplikacji, haftu, kolażu, sklejania, lacingu.
Ilość polskich artystów wypowiadających się w sztuce włókna, uczestniczących w 7. Międzynarodowym Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej, jest imponująca. Na podstawie ilości zgłoszeń i różnorodności nadesłanych prac można nawiązać do zainteresowania tkaniną w latach 60. ubiegłego wieku. Twórczość tkacka stała się odrębną dyscypliną plastyki, a włókno nobilitowane zostało do rangi tworzywa artystycznego, dającego różnorakie możliwości. Nie do przecenienia są tu, organizowane od 1962 roku, coroczne wystawy Pracowni Doświadczalnej Tkactwa Artystycznego ZPAP w Warszawie. Światowy rozgłos i uznanie zyskuje tkanina polska m.in. dzięki takim artystkom jak Magdalena Abakanowicz, Krystyna Wojtyna-Drouet, Ada Kierzkowska Maria Teresa Chojnacka, Kaja Gidaszewska, Jolanta Owidzka, Jadwiga Zaniewicka. Jestem zaszczycona, że niektóre z Pań wzięły udział w krośnieńskiej imprezie, a ich prace znajdują się w muzealnej kolekcji. Kolejna edycja lnianego biennale w Krośnie pozwala myśleć, że tkanina jest dyscypliną sztuki ważną dla artystów, nawet tych którzy zajmują się nią niejako nadprogramowo i fakultatywnie. Umiejętność wyeksponowania splotu, kreowanie nowej wartości gotowej fabrycznej "szmatki", stworzenie z włókna przestrzennej kompozycji, barwienie, zszywanie i malowanie lnianej materii, łączenie jej ze szkłem, minerałami, drewnem - to wszystko można zaobserwować w pracach nadesłanych do Krosna.
Mam nadzieję, że bieżąca i kolejne edycje Międzynarodowego Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej "Z krosna do Krosna" dadzą możliwość prezentacji poszukiwań nowych koncepcji techniczno-warsztatowych dla osiągnięcia odpowiednich efektów i całkiem nowego wyrazu.